Belemmerende overtuigingen; waarom je nog niet bent waar je zou willen zijn.

Belemmerende overtuigingen; waarom je nog niet bent waar je zou willen zijn.

Er bestaat een grote reden waarom we nog niet zijn wie we willen zijn, of nog niet doen wat we willen doen: WIJ ZELF! We bedenken allerlei manieren om ons zelf te saboteren, om maar niet in actie te hoeven komen, om beslissingen uit te blijven stellen. Drijvende motor hierachter zijn onze belemmerende overtuigingen.

Belemmerende overtuigingen zijn overtuigingen die wij hebben met betrekking tot ons zelf en de wereld om ons heen. Het grote kenmerk van belemmerende overtuigingen is dat ze ons ontzettend beperken. Voorbeelden van belemmerende overtuigingen zijn:

  • Ik kan het niet
  • Ik durf het niet
  • Anderen moeten mij aardig vinden
  • Ik kan niet kiezen
  • Ik mag geen fouten maken
  • Ik moet voldoen aan de verwachtingen van anderen
  • Ik moet alles onder controle hebben
  • Het is de schuld van mijn ouders

Al deze overtuigingen zorgen ervoor dat we ons zelf in de weg kunnen zitten op weg naar waar we willen zijn.

Belemmerende overtuigingen; Weg ermee!

Vaak zijn we ons helemaal niet bewust van onze belemmerende overtuigingen. Omdat het overtuigingen zijn, denken we er helemaal niet over na. Het gaat gewoon vanzelf, ze zijn vanzelfsprekend. De bovenstaande overtuigingen zijn dan ook eerder de gedachten die horen bij onze gevoelens.

Het is ook veel makkelijker om er niet over na te denken, het kan er pijnlijk zijn om te ontdekken dat wij zelf de oorzaak zijn, en niet allerlei andere externe factoren. Wil je echter verandering in je leven, dan zul je toch echt naar de bron toe moeten, en dat ben jezelf. Een manier om hier een begin mee te maken is door je zelf kritische vragen te gaan stellen. De onderstaande vragen zijn gebaseerd op de gedachtegang van Albert Ellis, de grondlegger van de Rationeel Emotieve Therapy. De kern van zijn verhaal is dat het niet de situatie is die bepalend is voor onze gevoelens, maar onze gedachten over deze situatie. En wil je zodoende verandering in hoe je je voelt, dan zul je deze gedachten aan moeten pakken. Vraag je zelf eens af welke overtuigingen bij jou een rol spelen, welke een belemmerende werking hebben op jouw leven en gemoedstoestand. Beantwoord vervolgens de volgende vragen:

  1. Wat betekent deze overtuiging, omschrijf hem eens wat uitgebreider?
  2. In welke situaties spelen deze overtuigingen een rol?
  1. Wat leveren deze belemmerende overtuigingen op of wat hebben ze opgeleverd (wat win je hiermee; wat voorkom je hiermee)?
  2. Wat kosten deze belemmerende overtuigingen (wat verlies je hiermee)?
  3. Wat zou ontwikkeld kunnen worden als deze belemmerende overtuiging er niet meer zouden zijn?
  4. Maak nu voor elke belemmerende overtuiging een nieuwe overtuiging, ofwel het positief omkeren van de belemmerende overtuiging. (ik mag geen fouten maken wordt, van mijn fouten kan ik leren)

 Aan het einde van de oefening;

  • Nadat je meer inzicht hebt verkregen in jouw belemmerende overtuigingen, wat is dan de rode draad, wat hebben ze gemeenschappelijk?
  • Pas deze omkering dagelijks toe als de oude belemmerende overtuiging weer opspeelt.

Ik wil hier aan toevoegen dat de Rationeel Emotieve Therapie vaak ingezet wordt tijdens psychotherapie. Ik ben geen psychotherapeut, en beweer dat ook niet te zijn. Toch gebruik ik deze oefening in mijn dagelijkse praktijk als loopbaanadviseur regelmatig, tijdens diverse opleidingen heb ik geleerd hoe deze in te zetten. Merk jij dat je veel last heb van belemmerend overtuigingen, dan adviseer ik je eens contact op te nemen met een psycholoog of psychotherapeut. Iedereen heeft belemmerende overtuigingen, maar als je merkt dat jouw functioneren ontwricht wordt door deze overtuigingen dan zijn er diverse mogelijkheden om  hier anders mee om te leren gaan. De loopbaanadviseur is in 1e instantie niet de beste daarvoor, maak eerst eens een afspraak met je huisarts.

Geen reactie's

Geef een reactie